Friday, April 29, 2011

unexplainable 9

“farah!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!” dari dalam bilik dia dah terdengar suara orang melaungkan namanya.

Mak aih, Hani.. tak perlu kot nak bagi aku famous sampai 1 aras dengar suara kau panggil nama aku.

Pintu bilik terbukak drastic, muka Hani Nampak excited gila. Dengan peluh yang menitik di dahi lagi, dramatic habis.

“asal kau?” 2 patah Farah membalas, dengan muka selamba sambil buku di pehanya. Riak tak berperasaan.

“farah! Kali ni aje, kali ni aje tolonglah jangan buat muka takde perasaan kau. Aku terasa ni weh, sampai hati kau tak bagi tahu aku. Dah beberapa minggu dah tau.”

Muka sayu Hani direnung. Apa benda pulak ni yang roommate dia sorang ni nak berdrama nih? Adoi, Hani.. Hani….

“kenapa? Apanya? Cuba straight to the point” Farah bersuara kembali sambil mata tunduk kebawah, menghadap buku kembali.

Kepek! Buku di riba ditutup oleh satu tangan. Hani memandang marah ke mata Farah. Sampai hati, buku lagi penting!

“tengok tu, aku dah terasa pun nak buat tak tahu lagi. Touching la macam ni.” mata Hani dah nak berair.

Haha. Drama queen betul la member aku sorang ni. Farah tersengih melihat kelakuan Hani.

“okay, dah. Kenapa? Apa benda yang aku tak bagitahu kau ni? what’s the big deal?” farah menyerongkan badannya sedikit menghadap Hani yang dari tadi landing atas katilnya, duduk bersebelahan dengannya.

Hani tengok Farah, muka tak puas hati.

“kenapa kau tak bagitahu partner yang sama-sama sangkut dekat lift haritu, senior Zarul?” penuh perasaan Hani bertanya.

Ahhh...Aku pun satu, dalam banyak2 soalan aku tanya Farah masa dia balik malam kejadian haritu, macamana lah tak terfikir nak tanya nama orang yang sama-sama sangkut dengan dia?Hadoi, tak percaya boleh lupa benda sepenting tu.. rasa nak hantuk-hantuk kepala dekat dinding.

Farah kerut dahi.

“sape senior Zarul?” blur.

Hani berubah riak muka. Eh, takkan tersilap orang kot? Betullah! Diorang cakap.

“eh? Bukan ke? Abis tu kau sangkut dengan siapa?” hani bertanya terkejut.

“zahirul zahwan. Ketua group aku masa program mahasiswa haritu.” Monotone dia menjawab.

Pap! “eh sengal! Zahirul Zahwan tu senior Zarul la. Orang panggil dia Zarul!” belakang Farah sedap di pukul.

“hot stuff kot. Dah lah budak final year, popular pulak tu, selalu handle program kolej. Takkan tak kenal?” hani menyambung berapi-api.

Ape la nak jadi kawan aku ni? Fail betul nak kenal orang. Anti social! Nak kata sombong gila, takde lah.. baik je aku rasa. Tah apa kena tah alergi dengan orang ramai-ramai.

“oh, yeah?” pendek Farah membalas. Diam sekejap, memikir.

“eh jap! Kau tahu dari mana ni?” pelik.

“diorang cakap, korang tersangkut dekat lift haritu. Semua orang dah tahu, dah kecoh. Ala, biasa la university weh… tu pun kira lambatlah sekarang baru nak tersebar macamni.”

Urm… ye tak ye. Apa yang nak dipelikkan. Gossip2 murahan macamni memang la senang tersebar. Alah, dia tak ambil pusing pun orang nak bercakap pasal dia ke apa. tak heran la!

Hani melihat Farah yang hanya buat muka seposen. Dia tersenyum nakal.

“so, amacam? Mesti seronok kan dapat ‘ter’accident main sangkut-sangkut dalam lift dengan dia. Ramai orang jeles kau tau? Mamat tu dah la macho gile. Hahaha nasib baik aku usha senior lain, tak usha dia.” Hani mengekek suka.

‘aah. Macho la sangat. Dia takut gelap la Hani oi. TAKUT GELAP! Kemende macho macamtu?’ Farah menjawab dalam hati.

“takde makna seronok, free je maghrib aku burn sebab tersangkut. Nasib baik dapat keluar, Alhamdulillah panjang lagi nyawa. Kalau apa2 jadi, mati dalam tu? Dengan dia pulak tu, sia2 je hidup.”

Ngeri! Dia tak nak ingat balik kejadian tempoh hari. Dengan sangkut dengan Zarul yang tak tahu nak diam tu, dia buntu tak tahu nak usaha apa lagi. Dahlah sampai sekarang masih tak faham macamana lift tu boleh sekejap rosak, lepastu elok. Ajaib!

"kalau mati, kira macam sehidup semati lah tu. awww, romantiknyeee" Hani mengusik.

Farah dah buat muka tak senang. Banyak lah kau!! Confident nampak nak mati..

“ooohhh, pastu kau ngan senior Zarul camne?” Hani masih sebok bertanya.

“camne apa? Camni aja la. Nak kena macam apa2 ke?” Farah tanya balik tak faham.

“ermmmm…” Hani angguk faham. Tak payah tanya kot soalan tu, rasanya dah dapat tahu.

Farah bukan jenis macamtu. Dia memang tak layan feeling2, syok sendiri macam ni. Bagi dia, study tu dah macam makanan, tak boleh hidup kalau tak ada.

Budak baik, pandai, hidup dengan study je. Macam addicted dengan study. Hebat betul! Belajar sebab minat! Dia sendiri kagum dengan Farah yang talented gila dalam pelajaran. Selamba aje tukar-tukar formula ikut otak sendiri, boleh pakai pulak tu!

Hani tak terasa nak mendesak Farah dengan soalan lagi. Dia ni bukannya betul sangat angin dia, buatnya dia buat tak layan aku, huuuuu cakap dengan dindinglah jawabnya.

“eh, kau ni dari balik library pakai baju ni… tak mandi ke? Ewww, boleh pulak bukak buku busuk2 ni. gi mandi la busuk!” Hani mengubah topic, menceriakan suasana lepas dia menangkap muka Farah tidak senang

“ye ke busuk? Bukan kau suke ke bau natural aku ni?” ketiaknya di angkat dan di halakan ke arah muka Hani disebelahnya.

“yek.. yek.. go away!” hani dah terbaring nak mengelak ketiak farah yang semakin dekat dengannya.

Farah tak peduli. Seronok menyakat kawannya yang lembut gemalai itu.

“eh, pernah main burger tak? Aku rindu la nak main dengan adik2 aku” farah bertanya.

“amende tu?” hani angkat kening.

“macam ni!!”

Badan hani yang lembik di himpap dengan badannya yang masam. Di biarkan seluruh berat badannya tertempung atas badan Hani. Pada tengah-tengah antara dia dan Hani di letakkan bantal. Kalau sekali imbas, macam burger..

Dia menghenjut-henjut badannya atas badan hani.

“oiiiiiiiiiii!!!!!! Ape ni? Tidak! Aku dara lagi la!” hani menjerit kuat.

Nak terputus nafasnya dihimpap sebegitu. Perempuan ni betul la hyper active, bangun! Badan aku bukan untuk yang bukan berhak! Hahahaha..

3 comments:

  1. haishh...
    bilenye si macho yg tkut gelap nk jmpe pencnta bku yg anti sosial nie...
    writer~~~cpt2 skit..hehhe...
    w/pon cter nie cam slow je jln cter dia kn..tp ttp best...wat readers x sbr mnunggu the nxt n3..hihihi...

    ReplyDelete